In Romania, 1 din 4 copii este supradotat, insa mai mult de jumatate dintre acestia nu reusesc sa se autodepaseasca din cauza limitelor impuse de societate si a mediului in care cresc.
Pentru cei norocosi, una dintre cheile pentru deschiderea portii succesului este intalnirea oamenilor potriviti la momentul potrivit.
Printre acestia se numara si Florin Colceag. Profesor, matematician, doctor in economie, presedinte al Institutului Roman pentru Studii si Cercetari Avansate Gifted Education, dar mai ales antrenor de genii, acesta a stiut cand si cum sa sparga barierele construite in jurul creativitatii, iar acum, pe langa numeroase activitati academice, indruma copiii dotati spre un viitor mai stralucit.
Creativitatea creeaza solutii
Astfel a ajuns sa ajute mai multe familii care considerau ca au copii speciali, pe care nu stiau cum sa-i tempereze si sa se comporte cu ei. A descoperit in ei acea samanta a genialitatii pe care a stiut cum sa o cultive pentru a-i transforma din "niste copii cu probleme" in adevarate genii, cu idei creative.
In urma cu opt ani, Florin Colceag a fost unul dintre cei care au contribuit la crearea Asociatiei Non-profit IRSCA Gifted Education, asociatie care isi propune sa-i sprijine pe copiii supradotati, iar una dintre valorile pe care o cultiva este creativitatea, bazandu-se pe ideea ca ideile creative sunt motorul evolutiei.
"Creativitatea ii ajuta pe tineri sa se defineasca pe sine, sa aprecieze corect realitatea, sa gaseasca solutii la problemele care apar. O societate in care tinerii sunt lasati sa-si exprime ideile este o societate care evolueaza rapid si gaseste in timp real solutii de iesire din probleme", a declarat Florin Colceag.
Cum antrenezi creativitatea?
Unul dintre aspectele pe care se pune accent in cadrul Asociatiei IRSCA este indreptarea tinerilor spre descoperirea si imbunatatirea laturii creative, folosindu-se de principiile programului Enrichment. Astfel, copii supradotati, pasionati fie de matematica, fie de muzica, de stiinta sau de arta isi pot dezvolta abilitatile creative.
"Schimbarile remarcabile care pot fi facute sunt date de aplicarea unor bune practici internationale pe creativitate. Unul dintre cele mai bune programe care exista este programul Enrichment care deschide orizonturi, ii invata pe copii sa vada complexitatea, sa vada dinamica, sa vada solutiile naturale, sa inteleaga modul in care se poate redefini un sistem", a explicat acesta.
Iar unul dintre cele mai bune exemple este si Radu Marin, tanarul premiat de NASA si primul roman care a participat la Conferinta Internationala a Fulgerului.
Cum modelezi un copil?
Iar lista celor care s-au desprins poate continua si cu Andrei Serban, artistul care isi creeaza lumea si care realizeaza opere de arta in miniatura prin intermediul modelajului.
Fara sa dea vina doar pe socitetate pentru felul in care este perceputa creativitatea in Romania, Florin Colceag isi indreapta atentia si spre familie, un alt pilon important in procesul de modelare al copiilor. "Familia vede lucrurile asa cum a fost educata. Daca renunta sa aiba atata baza materiala, dar se apleaca mai mult asupra personalitatii copiilor, creativitatea este prezenta in fiecare zi, pana la cumparaturi. Daca ai cinci lei, poti lua un singur lucru si atunci incep sa fie cultivate solutiile creative. Pentru ca toti se vor gandi care obiect este mai important si mai util pentru ei", a afirmat profesorul.
Nu ingraditi creativitatea!
Pentru a incuraja creativitatea in randul tinerilor, Florin Colceag ii sfatuieste pe adulti sa constientizeze importanta pe care poate si ar trebui sa o aiba pentru o societate in continua dezvoltare. “Un adult care este responsabil pentru copiii pe care ii creste trebuie sa cultive creativitatea, ca sa nu aibe mai tarziu niste copii frustrati, care nu-si gasesc locul in lume si care se intreaba pentru ce s-au nascut. Pentru adulti marea invatatura ar trebui sa fie creativitatea copiilor”, a explicat matematicianul.