Daca o retea de metrou cat mai dezvoltata arata statutul unui oras, atunci Romania pleaca rusinata capul. In alte tari, constructia de metrouri a atins niveluri record. Ce au altii? Ce avem noi? Aflam in cele ce urmeaza.
Sa faci o noua linie de metrou nu mai inseamna doar sa sapi un tunel si sa pui o garnitura sa circule prin el, ci, inspirate de frumusetea si eleganta unor statii cu traditie, precum cele de la Moscova sau Paris, statiile mai noi se intrec in fast si originalitate.
Oricine s-a plimbat cu metroul prin afara a observat ca statiile de acolo sunt o adevarata incantare vizuala.
Unele sunt somptuoase, altele moderne, iar cea mai noua tendinta este sa fie realizate de artisti urbani, care isi fac astfel cunoscut talentul, iar vietile milioanelor de calatori devin dintr-o data mai colorate, dupa o zi grea de munca.
Kievskaya, Moscova
Capitala rusa are una dintre cele mai elaborate retele de metrou, in care fiecare statie are o tematica diferita. Kievskaya a fost terminata in 1937, iar peretii sai sunt decorati cu mozaicuri, celebrand prietenia ruso-ucraineana. Statia face parte dintr-o linie construita in cerc. Legenda spune ca Stalin si-a asezat cana de cafea pe planuri, atunci cand i-au fost aduse spre aprobare. Temandu-se pentru slujbele lor, inginerii ar fi modificat proiectul dupa urma de cafea lasata de cana si astfel a luat nastere linia de metrou in forma de cerc.
Metroul turistic din Bund, Shanghai
Situat exact in centrul Shanghaiului, Bund este una dintre cele mai cunoscute destinatii turistice din China. Nu ne mira, asadar, ca este dotat cu un mijloc de transport subteran special si putin spus suprarealist. Tunelul de aproape 650 de metri trece pe sub raul Huangpu, iar metroul propriu-zis este o capsula de sticla, oferindu-le calatorilor o experienta inedita si asta pentru ca din pereti esti asaltat de flash-uri de lumini colorate.
Metroul din Dubai
Unde altundeva te-ai astepta sa gasesti o retea de metrou moderna, care sa-ti taie respiratia numai cand o privesti, daca nu in Dubai? Statiile sunt o combinatie intre designul modern si traditia Emiratelor Arabe. Au forma unei scoici, fiind inspirate de traditia locala a pescuitului de perle, iar in interior gasim cele patru elemente ale naturii: apa, aerul, pamantul si focul. De mentionat ca unele statii includ elemente arhitectonice specifice tarilor arabe.
T-Centralen, Stockholm
E lesne de inteles de ce metroul din Stockholm a fost considerat multa vreme cea mai lunga galerie de arta din lume, daca ne uitam la statia T-Centralen, pe linia albastra, realizata in 1975. Multe dintre statiile de pe aceasta magistrala sunt construite pe stancile originare, atmosfera fiind unica si stranie deopotriva.
Canary Wharf, Londra
Se prea poate ca metroul din Londra sa fie cel mai vechi din lume, dar cu siguranta nu este cel mai darapanat. Iar statia Canary Wharf, cu uriasele arconade din beton si interiorul sau futurist, face ca periplurile prin zona business, din estul Londrei, sa fie ceva mai placute.
Olaias, Lisabona
Cine a mers cu metroul prin Lisabona cu siguranta a ramas cu o impresie placuta. Majoritatea statiilor din intreaga Portugalie au fost realizate de artisti contemporani si, la fel ca la Moscova, fiecare are o tema diferita. Olaias este o adevarata explozie de culori, ceea ce i-a facut pe multi turisti sa spuna ca este cea mai frumoasa statie de metrou pe care au vazut-o vreodata.
Arts et Metiers, Paris
Muzeul Tehnologiei Arts et Metiers din Paris este si statie de metrou. Realizat in 1994, are interiorul din cupru, sub forma unui submarin. Muzeul ii este dedicat lui Jules Verne, autorul volumului “20.000 de leghe sub mari”.
Imam Khomeini, Teheran
In 1999, Teheranul a devenit primul oras iranian cu o retea de metrou. Majoritatea statiilor sunt fastuoase, o combinatie intre arta persana si cea contemporana.
Dulferstrasse, Munchen
Metroul usor din Munchen a fost inaugurat in 1972, exact inainte sa inceapa Olimpiada de Vara. Mai toate statiile din Munchen sunt curate, moderne, dar reci. Ei bine, cele mai noi, intre care si cea pe care am ales-o, din 1993, este plina de culoare si luminata intr-un mod original, ce mai, parca ai sta la baza curcubeului.
Bockenheimer Warte, Frankfurt
Statia arata ca un tren care strapunge trotuarul. Arhitectul Zbiginiew Peter Pininski a marturisit ca s-a simtit inspirat de artistul suprarealist Rene Magritte atunci cand a creat aceasta statie.
Metroul din Bilbao
Micul oras basc nu se lauda numai cu viteza si eficienta retelei sale de metrou, ci si cu designul acesteia. Arhitectul metroului din Bilbao, Norman Foster, este cel care a creat si Reichtagul din Berlin, cladirea Gherkin din Londra si cel mai mare aeroport din Hong Kong. Statiile realizate de el sunt luminoase, spatioase, mai ales ca sunt construite numai din sticla si otel.
City Hall, New York
Se prea poate ca metroul din New York sa fie in zilele noastre unul dintre cele mai murdare locuri intalnite in acest oras, dar nu este cazul City Hall. Inginerii new yorkezi au creat o statie impresionanta, dar si practica. Si cu toate acestea, City Hall nu mai este circulata de 65 de ani.
Si ajungem la metroul din Bucuresti…
Prima linie de metrou din Romania a fost inaugurata in noiembrie 1979, intre Timpuri Noi si Semanatoarea. Ne putem lauda ca avem o retea mai mare decat cele din Praga, Amsterdam sau Budapesta, metroul bucurestean transportand peste 600.000 de calatori in fiecare zi. Statiile nu au fost construite ca sa impresioneze, ba chiar sunt printre cele mai intunecoase. Ca sa facem haz de necaz, singura pata de culoare pe care o aduce acum metroul bucurestean este cea din desenele graffiti de pe garniturile vechi.
Pe tine ce statie de metrou te-a impresionat? Scrie in sectiunea "Comentarii" de mai jos!